Affiliate-markkinointi – toimiva tapa markkinoida netissä toimivaa yritystä

Mitä on affiliate-markkinointi?

Affiliate-markkinointi eli kumppanuusmarkkinointi on netissä toimivien yritysten yleisesti käyttämä markkinointimuoto. Kumppanuusmarkkinointi on yrityksen kannalta kustannustehokas vaihtoehto, sillä sen tarvitsee maksaa vain, kun kumppani toteuttaa asetetun tavoitteen. Tavoitteena voi olla esimerkiksi saada asiakas ostamaan tuote tai rekisteröitymään nettisivuille.

Usein varsinkin nettikasinot hyödyntävät kumppanuusmarkkinointia todella tehokkaasti. Esimerkiksi Unibet on hyvä esimerkki tällaisesta nettikasinosta. Yleensä kasinot tarjoavat kumpanilleen linkin, joka kumppanin tulee asettaa omalle sivustolleen. Aina kun asiakas klikkaa linkistä ja esimerkiksi rekisteröityy tai tallettaa kasinolle, kumppanille maksetaan tästä. Monesti tällaisia nettikasinoille johtavia affiliate-linkkejä löytyy esimerkiksi kasinoarvostelusivustoilta. Toisinaan myös itse asiakas hyötyy tällaisten linkkien klikkaamisesta; affiliate-linkin kautta kasinon sivuille siirtymällä asiakas saattaa saada esimerkiksi ilmaiskierroksia ilman talletusta tai tavanomaista paremman tervetuliaisbonuksen.

Vaikka moni ei tulekaan asiaa ajatelleeksi, myös esimerkiksi Loton myyminen kioskeilla ja kaupoissa on affiliate-toimintaa. Näissä tapauksissa kioski tai kauppa toimii Veikkauksen kumppanina.

Affiliate-verkostot

Monesti itse mainostajan ja kumppanin eli julkaisijan välillä toimii affiliate-verkosto. Mainostaja voi liittyä verkoston jäseneksi ja tarjota sivustolle erilaisia markkinointimateriaaleja, joita julkaisijat voivat hyödyntää. Tällaisessa tapauksessa mainostaja maksaa palkkiot affiliate-verkostolle ja affiliate-verkosto taas julkaisijalle.

Affiliate-verkostoon liittyneet julkaisijat voivat julkaista joko tekstilinkkejä tai kuvamainoksia esimerkiksi blogissaan tai muilla omilla verkkosivuillaan. Yleensä mainostaja saa mahdollisuuden valita, hyväksyykö hän tarjolla olevan julkaisijan. Tällä tavoin mainostaja voi kontrolloida sitä, etteivät hänen mainoksensa päädy aivan mihin tahansa sivustolle.

Tunnettuja Suomessakin toimivia affiliate-verkostoja ovat esimerkiksi Trafetracker ja Adservice.

Julkaisijat

Periaatteessa kuka tahansa, joka omistaa nettisivut, voi toimia affiliate-markkinoinnin julkaisijana. Yksi yleisimmistä medioista, joissa affiliate-linkkejä julkaistaan, ovat erilaiset blogit. Esimerkiksi muotibloggaaja voi liittää nettisivuilleen vaatekauppaan vievän affiliate-linkin tai fitness-bloggaaja lisäravinteita kauppaavalle sivustolle. Toinen yleinen affiliate-linkkejä hyödyntävä sivustotyyppi on erilaiset alennuskoodi- ja hintavertailusivustot.

Hinnoittelu affiliate-markkinoinnissa

Kuten jo aiemmin mainittu, affiliate-markkinoinnissa mainostaja maksaa vain silloin, kun tulosta syntyy. Hinnoittelumalleja on kuitenkin olemassa muutamia erilaisia, eivätkä kaikki niistä sovi kaikenlaisille sivustoille. Omalle yritykselleen sopivin hinnoittelumalli kannattaa aina sopia suoraan affiliate-verkon tai julkaisijan kanssa.

CPC

CPC on lyhenne sanoista Cost per Click. Tällaisessa hinnoittelumallissa mainostaja maksaa aina, kun joku klikkaa julkaisijan sivuilla sijaitsevaa linkkiä. Tämä on kuitenkin mainostajan kannalta melko epäedullinen malli, sillä se, että joku klikkaa yrityksen sivuille, ei vielä kerro siitä, että luvassa olisi minkäänlaisia tuottoja. CPC-mallia kannattaa hyödyntää lähinnä vain silloin, jos sivustolla ei ole mitään, minkä perusteella mainosten hyödyn voisi mitata (kuten esimerkiksi ostot tai rekisteröytminen). Tällaisessakin tilanteessa saattaa tosin olla järkevämpää ennemmin kehittää sivustolle jokin mitattava tapahtuma.

CPA

CPS eli Cost per Action tarkoittaa sitä, että mainostaja maksaa aina, kun julkaisijan linkin kautta saapunut asiakas suorittaa tietyn toimenpiteen mainostajan sivustolla. Toiminto voi olla esimerkiksi rekisteröityminen, postituslistalle liittyminen tai yhteydenottopyynnön jättäminen.

CPS

CPS taas on lyhenne sanoista Cost per Sale. Jos käytössä on tämä hinnoittelumalli, mainostaja maksaa etukäteen sovitun summan aina, kun julkaisijan linkin kautta sivustolle tullut asiakas tekee ostoksen. Maksettava summa saattaa olla joko kiinteä tai sitten tietty prosenttimäärä ostoksen summasta. CPS on hinnoittelumalleista yleisin, eikä mikään ihme, sillä tässä mallissa mainostaja maksaa vasta, kun saa jo 100 % varmasti itselleen tuottoja affiliate-julkaisijan julkaiseman mainoslinkin kautta.

Kuka affiliate-markkinoinita voi hyödyntää?

Affiliate-markkinointia voi hyödyntää käytännössä kuka tahansa, joka haluaa lisää liikennettä omille nettisivuilleen. Affiliate-markkinointi on usein paitsi tehokas, myös edullinen markkinointitapa yrityksen kannalta. Mikä olisikaan yrityksen kannalta parempi kuin se, että mainoksista tarvitsee maksaa vain, jos ne tuottavat tulosta.